Thursday, May 11, 2017

Jadwal Imsakiyah Ramadhan 2017

Kementerian Hal Ehwal Agama Bandung dengan Hisab dan Rukyat Jadwal Imsakiyah Ramadhan 2017 (Jawa Barat Provincial) Biro, dan Hisab dan Rukyat (BHR) Lembaga Bandung serta Majelis Ulama Indonesia (MUI) Bandung dan Jawa Barat, telah diumumkan dan disosialisasikan jadual imsakiyah ramadan 1437 H / 2016 M untuk bandar Bandung dan sekitarnya, pada hari Isnin (2016/05/23), di Pejabat Kementerian Agama Bandung.


Ketua Kementerian Hal Ehwal Ugama Bandung, Dr H Yusuf Umar, katanya dalam satu sidang media, jadual imsakiyah dalam bulan suci Ramadan memerlukan perhatian istimewa kerana Yusuf berkata puasa Ramadan adalah sangat berkait rapat dengan masa solat, terutama pada waktu subuh dan matahari terbenam.


"Kami Kemenag Bandung dengan BHR Bandung dan MUI Bandung, telah membuat Jadwal Imsakiyah Ramadhan 2017  untuk Bandung dan kawasan-kawasan yang telah melalui perbincangan dan pemerhatian yang mendalam dengan melibatkan pakar-pakar dan pakar-pakar dalam bidang astronomi Falaq sekitar," katanya ketika memberi akhbar kenyataan kepada media anak-anak kapal.


Yusuf juga menjelaskan beberapa ciri-ciri yang terkandung dari hasil Jadwal Imsakiyah Ramadhan 2017 , antaranya titik pertama menyelaras banyak merujuk dari Masjid Agung Bandung. Kedua, ketinggian Bandung City dianggap sebagai antara 700 dan 750 di atas paras laut, supaya jadual pergi ke Yusuf, ia boleh digunakan untuk kawasan yang bersebelahan dengan Bandung City, yang mempunyai jarak di kemuncaknya.


Sumber : http://www.phavex.com/2017/05/jadwal-imsakiyah-ramadhan-2017.html

No comments:

Post a Comment